MARK je prototypem plně robotického dalekohledu. Vychází z myšlenky, že za současného stavu astronomické vědy a zároveň úrovně pozorovacích podmínek v centru metropole, vede jedna z mála cest k využití středně velkého dalekohledu přes pořizování značného množství pozorovatelsky málo zajímavých dat a jejich strojové zpracování. MARK je přístroj, který je schopen pracovat zcela samostatně bez lidského zásahu na zadaném pozorovacím programu počínaje vyhodnocováním pozorovacích podmínek (počasí) a konče zpracováním a odesláním pořízených snímků. Jádro dalekohledu tvoří zrcadlový dalekohled Schmidt-Cassegrain o průměru 16" (40.6cm) a vysoce citlivá CCD kamera. |
Účelem následujících podrobných stránek je seznámit s chodem celého systému. Podrobná schemata stejně jako zdrojové kódy obslužného softwaru nejsou sice k dispozici k volnému stažení, ale je možné je na požádání poskytnout pro práci na projektech podobného typu případně k výukovým účelům. Veškeré dotazy rádi zodpovíme na adrese m.i.x/zavináč\observatory.cz MARK WARE - software robotického dalekohledu Dlouhodobé plánování pozorování |
Různé:
Prezentace projektu MARK (myšlenka, technika, principy, funkce) [PowerPoint PPS] [Obrázky JPG]
Publikace:
V červnu 2006 byla publikována první práce opírající se o data pořízená teleskopem MARK. Teleskop pracoval v poloautomatickém režimu na pořizování snímků stop navigačních družic GPS. Ke stažení zde.
Diplomová práce Aleny Křivské zabývající se obecným návrhem robotického dalekohledu pro malé hvězdárny. Ke stažení zde.
Semestrální projekt Ladislava Chmely řešící analýzu počasí nad dalekohledem ze snímků celooblohové kamery. Ke stažení zde.
Diplomová práce Ladislava Chmely na téma "Automatická analýza meterologické situace". Ke stažení zde.
Diplomová práce Zdeňka Cejnara na téma "Autoexpozice pro kameru se širokoúhlou předsádkou". Ke stažení zde.
Robotický dalekohled MARK nese jméno demonstrátora a skejťáka Marka Studeného. Krutý osud zavinil, že tento "dobrý týpek" mezi nás bohužel nikdy více nepřijde. S odkazem na něj se také řídící počítače robotického dalekohledu jmenují po třech zásadních skateboardových tricích Grab, Grind a Transfer. |